דפים

יום ראשון, 27 בינואר 2013

מדוע ילדים משחקים?

טיפול פסיכולוגי בילדים מתבסס על ההנחה כי למשחק משמעות וחשיבות בהתפתחות הילד וכי המשחק הינו כלי עבורו להתמודד עם עולמו הפנימי והחיצוני. ברור שילדים משחקים בין השאר כי זה כיף ומהנה אבל חשוב לזכור כי למשחק יש גם תפקידים נוספים.
דונלד ויניקוט, פסיכיאטר ורופא ילדים, פיתח מאוד בזמנו את נושא הטיפול הפסיכולוגי בילדים דרך משחק, טבע מושגים מפורסמים כמו אובייקט מעבר ומרחב פוטנציאלי, וכתב מספר ספרים אשר יכולים לעניין הן הורים והן אנשי מקצוע.
בספרו של ויניקוט, "הילד משפחתו וסביבתו" הוא מייחד פרק לנושא המשחק אצל ילדים, אביא ממנו מספר נקודות מעניינות:

  • אישיות של מבוגרים מתפתחת דרך חוויות בעולם וניסיון חיים, הילד לעומת זאת צובר ניסיון וחוויות דרך משחק, בהתחלה לבד ובהמשך עם אחרים וכך מתפתחת ונוצרת האישיות של הילד.
  • חשוב לילד לגלות שהוא יכול לבטא דחפים תוקפניים בסביבה מוכרת ובטוחה מבלי שיעורר שנאה ואלימות מצד אותה סביבה, המשחק מהווה עבור הילד מרחב חשוב להתנסות בתחושות התוקפנות בצורה שמקובלת על הסביבה.
  • המשחק מאפשר לילד להתמודד עם חוויות של חרדה ופחד, אשר באופן טבעי קיימות אצל כל אחד. אם נמנע מהילד את האפשרות לשחק כדי להתמודד עם החרדות שלו אנו עלולים לגרום למצוקה קשה אצל הילד.
  • המשחק תורם להשגת אחדות ואינטגרציה של האישיות, חיבור בין העולם הפנימי לחיצוני, חיבור בין החוויה הגופנית למנטלית. ילדים אשר סובלים מבעיות כאלו ואחרות שבאות לידי ביטוי בחוסר חיבור למשל בגלל פוסט טראומה או אובדן יכולים ליהנות מטיפול במשחק ככלי ליצירת חיבור ואינטגרציה פיזית ונפשי.
על ההורים מוטל התפקיד לאפשר את חווית המשחק אצל הילד. מה זה אומר?
להכיר בחשיבות המשחק, לתת לזה זמן ומקום, אולי להצטרף לילד ולשחק יחד איתו או ללמד אותו משחקים מסורתיים. יחד עם זאת הורים צריכים לדעת גם לקחת צעד אחורה ולא להתערב, על מנת לא להגביל את היצירתיות של הילד ולאפשר לו לבטא את עולמו הפנימי בצורה שתעזור לו להתפתח ולצמוח. במובן הזה עדיף לעתים לספק פחות מאשר יותר מדי מאחר וילדים בריאים מסוגלים באופן טבעי ודי בקלות למצוא אובייקטים למשחק ולהמציא משחקים והם נהנים מכך מאוד.

אז לכל אותם הורים שמתלוננים כי הילדים משחקים כל הזמן, אנא זכרו כי זה חלק חשוב בהתפתחות הרגשית והנפשית שלהם, ותנו להם לשחק, יהיה גם מספיק זמן ללמוד בהמשך.

כתב מורן צמחוני
מטפל במכון עידן בילדים, נוער ומבוגרים ומציע הדרכות הורים.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם את:

תגובה 1: