דפים

יום שני, 7 בינואר 2013

עד כמה בני נוער אחראים למעשיהם?

במוסף סוף השבוע של עיתון הארץ פורסמה כתבה מעניינת של אורן הרמן בנושא מורכב: האם בני נוער רוצחים אחראים למעשיהם. זאת בעקבות האירועים הקשים אשר מתרחשים בארה"ב בשנים האחרונים בהם בני נוער מעורבים במקרים קשים של אלימות והרג של אחרים. ועליית נושא האחריות שלהם על מעשיהם בדיונים בבתי המשפט ועקב כך בתקשורת.

נכון שאירועים אלו קיצוניים וכולנו מקווים שלא יתרחשו כאלה בארץ, אבל התנהגות קיצונית / אימפולסיבית במידה כזו או אחרת הינה דבר שכיח בקרב בני נוער ולעתים עולה השאלה, בעיקר בקרב הורים, עד כמה מתבגרים אחראים למעשיהם ומתוקף זה עד כמה לסמוך עליהם ומתי צריך לשים להם גבולות ולהתערב.

בכתבה מתוארים מחקרים עדכניים מתחום חקר המוח המציגים את העובדה כי מוחם של המתבגרים עובר שינויים מבניים ותפקודיים אשר משפיעים על התנהגותם, למשל שינוי בפיזור וצפיפות הדופמין אשר משפיע על חיפוש אחר גירויים וריגושים, ושימוש מוגבר באזורים במוח הקשורים לחיפוש אחר תגמול. וכפי שהוצג בכתבה משפט של הפרופסור לפסיכולוגיה לורנס סטיינברג אשר עוסק בנושא "נער מתבגר הוא כמו מכונית עם דוושת גז משוכללת, אבל בלי בלמים. עם דחפים חזקים הנתונים לשליטה זעומה התוצאה הסבירה היא תאונה."

אז מה עושים עם המידע הזה?
בכתבה מתרכזים בנושא המשפטי והאחריות הפלילית, ואתם מוזמנים לקרוא אותה.
מה שהורים, מחנכים וכמובן גם בני נוער יכולים לקחת זה תזכורת לכך שבני נוער באופן פיזיולוגי וביולוגי נוטים ליותר אימפולסיביות וסבירות לעשות מעשים טיפשיים או קיצוניים בפרט תחת לחץ קבוצתי או מצוקה רגשית. כשזה קורה במינון ועוצמה סבירים זה חלק מתהליך ההתבגרות החשוב שיש לאפשר למתבגרים לעבור: לטעות, ללמוד, לנסות ומתוך זה לגדול.  
מצד שני לא כדאי להפוך את זה לתירוץ קבוע, "זה לא אני, זה ההורמונים/הביולוגיה" , מתבגרים צריכים ללמוד עם הזמן להחליט החלטות טובות יותר, ולקחת אחריות על מעשיהם גם אם בדרך יש טעויות ונפילות.

ובנוגע לאותם בני נוער אשר לוקחים חלק במעשים כה קשים חשוב לזכור כי לרוב קיים צירוף כלשהו של גורמים כמו התעללות, אלימות או הזנחה מצד הסביבה, דחייה חברתית, התמכרויות , בעיות רגשיות ונפשיות ועוד גורמים שמולם כהורים, מחנכים ומטפלים אנחנו צריכים להישיר מבט ויכולים להשפיע על מנת להפחית התנהגויות מסוכנות וקיצוניות בעתיד ולמען בריאותם הנפשית של בני הנוער.

כתב מורן צמחוני
מטפל בילדים, מתבגרים ומבוגרים במכון עידן במודיעין. 
הדרכת הורים למתבגרים וילדים.


יעניין אתכם לקרוא גם:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה