דפים

יום שני, 17 בדצמבר 2012

פגיעה וטראומה נפשית מתאונת דרכים

נתחיל משני סיפורים אישיים קצרים של אנשים אשר עברו תאונת דרכים ותפקודם נפגע בשל כך. הסיפורים מבוססים על מקרים אמיתיים ושונו לצורך שמירת פרטיות המטופלים.


ליאת היא בחורה בשנות העשרים שעברה תאונת דרכים. היא נסעה יחד עם בן זוגה וילדיו. הוא נהג בעת שהיא והילדים ישבו מאחור. מכונית נכנסה בהם מאחור והייתה מכה חזקה מאד. הילד בכה מבהלה. היא הייתה היסטרית. היה לה קשה לצאת מהמכונית. ליאת מספרת שמאז התאונה היא לא מצליחה לישון ברצף, קשה לה להתרכז. תמונות מהתאונה חוזרות שוב ושוב. היא מרגישה מבולבלת.

יעקב הוא גבר בשנות הארבעים שעבר תאונה של התנגשות חזיתית עם רכב אחר. הוא הגיע לטיפול רק שנתיים לאחר התאונה. הוא לא הגיע לטיפול נפשי בשלב מוקדם יותר כי לא קישר בין התאונה לבין מה שקורה לו בחייו . מאז התאונה שנתו מופרעת. כל סירנה מזעיקה אותו. ריחות של שריפה מקפיצים אותו. תגובתו דומה לתגובת הלם קרב של אנשים אחרי מלחמה. יעקב איבד מיכולת הריכוז שלו, החל לתפקד באופן ירוד בעבודה. הוא לא מעכל את העובדה שחל בו שינוי והתפקוד שלו נפגע. הוא שופט את עצמו בצורה קשה, ובכלל הפך להיות אדם בקורתי מאד, בוטה וקשה.

בדומה לסיפורים אלה קיימים רבים אחרים, מבוגרים וילדים אשר חוו תאונת דרכים, וגם אם הפגיעה הפיזית לא הייתה ניכרת נשארת פוסט טראומה נפשית אשר משפיעה על תפקוד האדם וסביבתו. פגיעה בתפקוד בשל תאונת דרכים יכולה להופיע גם לאחר תקופה ממועד התאונה ולבוא לידי ביטוי בתחומי חיים שונים: קשיים בתפקוד האישי למשל ביכולת ריכוז וחשיבה, בעיות שינה או עייפות, קשיים ביחסים עם בני המשפחה או חברים, קושי בחזרה לנהיגה ונסיעה ברכב, קשיים במסגרות של עבודה או לימודים ועוד.

לא תמיד ניתן להתמודד עם זה לבד, ופנייה לעזרה מעידה על אומץ ונכונות של האדם וסביבתו להתמודד עם הטראומה ובכך לשפר את סיכויי ההחלמה ולהחזיר למסלול החיים. אם אתם מכירים אנשים אשר סובלים מכך אנא עזרו להם לא להישאר עם זה לבד ולקחת צעדים ראשונים בדרך לריפוי וצמיחה.

מכון עידן לייעוץ, טיפול ופסיכותרפיה מתמחה בעבודה עם מקרים של טראומה מתאונת דרכים.

באתר המכון ניתן לקרוא חומרים נוספים בנושא: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה