דפים

יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

על מימוש עצמי והאדם השלם לפי קרל רוג'רס

כמה מילים על קרל רוג'רס
קרל רוג'רס הוא פסיכולוג אמריקאי מהמאה ה 20, מאבות הפסיכולוגיה ההומניסטית, זרם חשוב בעולם הפסיכולוגיה. במשך שנים רבות עסק בטיפול ופיתח את שיטת הטיפול הממוקד בלקוח (Client Centered Therapy). לפי תפיסתו של רוג'רס המניע העיקרי של האדם הוא השאיפה למימוש עצמי, בעיות מתחילות כאשר יש פערים ואי התאמה בין העצמי הריאלי לעצמי האידיאלי, בין העצמי לתפיסות החברה ובין העצמי לבין החוויה. רוג'רס טען שהחתירה למימוש עצמי היא תהליך מתמשך אשר נותן השראה ולא מטרה נקודתית אליה מגיעים ומפסיקים את הדרך. וכך עלינו להמשיך ולהתפתח, ללמוד, לחוות, לטעות ולהרגיש. האדם מתקדם לקראת מימוש עצמי ע"י קבלת תמיכה מתאימה מהסביבה ואפשרות להביע וליצור וכך למלא את ייעודו כאדם.
קרל רוג'רס, תמונה מויקיפדיה
לפי רוג'רס ישנם מאפיינים לאדם השלם ( Fully Functioning Person ), אתייחס אליהם כאן עם תוספות שלי
  • פתיחות לחוויה – והכוונה לחוויות מכל הסוגים. גם אם החוויה איננה נעימה לא ישתמש האדם במנגנוני הגנה (למשל הכחשה או עיוות המציאות) כדי לברוח ממנה. דווקא מחוויות של כישלון או אכזבה אנחנו יכולים ללמוד הרבה.
  • קיום אקזיסטנציאליסטי – לחיות כל רגע במלואו, בלי שיפוט או ביקורת, בלי עיסוק בעבר ובעתיד, נוכחות מסוג זה היא גם אחת המטרות העיקריות של תרגול יוגה ותרגול מדיטציה.
  • אמון אורגניזמי – כאן הכוונה ליכולת לסמוך על השיפוט והאינטואיציה שלנו וזה לא דבר כל כך פשוט. שהבחירות שלנו יהיו מונחות מבפנים בהתאמה למצב ולא בעיקר ע"י קודים ונורמות חיצוניים.
  •  חופש בחירה – אנו לוקחים חלק בחיים שלנו דרך הבחירות שלנו ובשל כך אחראים להתנהגותנו.
  • יצירתיות – חופש להיות יצירתי ולהשתמש ביצירתיות בהתמודדות עם נסיבות שונות. נושא היצירתיות קיים בדיון פורה סביב מערכת החינוך ומומלץ לשמוע הרצאה מרתקת של קן רובינסון בנושא
  • חיים עשירים ומלאים הכוללים מגוון רגשות – או במילים אחרות האומץ להיות אנושי.

מרעיונות אלו נגזרים גם עקרונות הטיפול בשיטתו של רוג'רס  ביניהם נמצאים: כנות, אמפתיה, הערכה חיובית בלתי מותנית, שקיפות, הבנת עולמו הפנימי וחווייתו של המטופל וגם זו המתעוררת אצל המטפל, כל אלו יוצרים סביבה ותנאים להתבוננות, הבנה, שינוי והתפתחות.
למי שמעוניין לשמוע עוד מדבריו של קרל רוג'רס מוזמנים לצפות בסרטון הבא (הוא מתחיל לדבר בסביבות הדקה ה 3)



כתב מורן צמחוני, עו"ס קליני ומורה ליוגה ומדיטציה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה